Blog czy Facebook? Co jest lepsze dla firmy?

Kolejne wtyczki poprawiające bloga
18 marca 2014
Błędy w prowadzeniu bloga (infografika)
10 maja 2014
Show all

Czy lepiej prowadzić bloga firmowego czy stronę firmy na Facebooku? Co da lepsze efekty?

Często  rozpoczynając promocję firmy w sieci właściciele firm zadają sobie pytanie: „Czy ja w ogóle potrzebuję bloga firmowego? Przecież mam już stronę na Facebooku. To nie jest to samo?”

Już odpowiadam:

„Blog i fan page na Facebooku to nie jest to samo.”

Blog  i Facebook to narzędzia, które służą zupełnie innym celom i przynoszą odmienne rezultaty. Jeżeli  macie już własnego fan page’a na Facebooku i  wątpliwości  związane z zakładaniem firmowego bloga, podsyłam małe zestawienie.

Blog vs. Facebook

Oto o krótkie porównanie obu narzędzi marketingowych.

company_blog

facebook

Jest Twój i tylko Twój

Jesteś jego właścicielem, gospodarzem, autorem treści, redaktorem. Stworzysz go od podstaw wg własnego uznania i potrzeb. Twój blog firmowy będzie wyglądał dokładnie tak jak chcesz i jak sobie wymarzysz. Nie masz w tym względzie żadnych ograniczeń. Nikt nie może Ci niczego ocenzurować, usunąć. Jesteś twórcą własnego bloga firmowego i to Ty decydujesz, co na nim opublikujesz.

Należy do Marka Zuckerberg’a

To on i jego współpracownicy  dyktują warunki i zasady,  na jakich możesz umieszczać treści na Facebooku. A te zasady często się zmieniają. Wygląd fan page’a dostosowujesz do szablonu (który od czasu do czasu też się zmienia.)  Masz ograniczone  możliwości personalizacji facebookowej strony.

 

Zawiera wartościowe treści

Jeżeli bloga firmowego prowadzisz porządnie,  to jest on źródłem cennych (i opiniotwórczych) treści. Na blogu możesz umieszczać wartościowe poradniki dla klientów, recenzje produktów, artykuły  branżowe, raporty, zestawienia, informacje o nowościach,  testy produktów, firmy instruktażowe a także informacje z życia firmy i wiele, wiele innych interesujących treści. Blog firmowy jest  najlepszym sposobem informowania i edukowania ludzi na temat Twojej firmy.

Dystrybuuje wartościowe treści

Na Facebook’u możesz zamieszczać krótkie informacje dotyczące firmy, krótkie wskazówki, ale nie umieścisz na nim dłuższego artykułu. Facebook nie służy edukowaniu, ale budowaniu społeczności i kreowaniu wizerunku poprzez interakcję z fanami. Za pomocą Facebooka komunikujesz się ze swoimi fanami, przeprowadzasz konkursy, zabawy itp. Facebook jest idealnym narzędziem do rozpowszechniania treści umieszczonych na firmowym blogu, nie jest jednak źródłem tych informacji.

Przyjazny dla wyszukiwarek

Artykuły napisane na bloga  (jeżeli dbasz o dobrą optymalizację tekstów) poprawiają pozycję w wyszukiwarkach strony firmowej czy e-sklepu. Wysoka pozycja w wyszukiwarkach na określone frazy kluczowe to większy ruch na stronie, zasięg i wzrost liczby potencjalnych Klientów.

Niewidoczny dla wyszukiwarek

Posty na stronie Facebook’a nie są indeksowane przez Google. Niemniej jednak Facebook jest narzędziem, które może pomóc w pozycjonowaniu firmowej strony. Między innymi poprzez udostępnianie treści z bloga. Zresztą po zmianie algorytmu Facebooka, bardziej faworyzowane będą właśnie statusy zawierające linki do wartościowych treści.

Długi okres trwałości

Teksty umieszczone raz na blogu żyją w sieci wiecznie. Potencjalny klient może je znaleźć w internecie miesiące, lata po publikacji. Oznacza to, że raz napisany artykuł „pracuje” na promocję firmy  cały czas.

 

Krótki okres trwałości

Posty zamieszczone na fan page-u egzystują w sieci przez kilka godzin, dzień, maksimum dwa. Są chwilowe. Nietrwałe. Po tygodniu nikt już o nich nie będzie pamiętał. A klient ich nie znajdzie.

 

 

Szeroki zasięg odbiorców

Treści na blogu może przeczytać każdy. Każdy kto trafi na bloga (np. poprzez wyszukiwarkę). Profesjonalnie prowadzony blog, zawierający ciekawe, przydatne i przykuwające uwagę artykuły, może być przeczytany przez tysiące potencjalnych Klientów.

 

Ściśle określony zasięg odbiorców

Treści na Facebooku dotrą tylko do tych konsumentów, którzy polubili fan paga’a. I to nie do wszystkich. Posty z twojego fan page’a wyświetlanie są w strumieniu tylko znikomej części fanów. A przecież nie wszyscy codziennie odwiedzają fan page firmy.

 

Facebook czy blog – co wybrać?

Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Prawda jest taka, że nie da się prowadzić dobrej promocji firmy bez wykorzystania obu tych narzędzi:  bloga firmowego i social media. Facebook nie zastąpi Ci bloga, a blog nie da Ci tego, co może dać Facebook. Rozwiązanie?
Najlepszy efekt osiągnięcie gdy połączycie działania promocyjne na blogu i Facebooku (lub ogólnie w mediach społecznościowych.)

  • Blog jako źródło wartościowego kontentu i narzędzie służące do edukacji konsumenta i kreowania pozytywnego wizerunku firmy.
  • Facebook jako narzędzie do interakcji,  kontaktu z fanami marki, budowania dobrych relacji z klientami i dystrybuowania linków do bloga.

Ostatecznym celem nie jest przecież posiadanie 1000 fanów na Facebooku… ale 1000 lojalnych Klientów i udanych transakcji.

Katarzyna Biernacka
Katarzyna Biernacka
Certyfikowany trener Europejskiego Certyfikatu Kompetencji Informatycznych (ECCC) z zakresu modułów: „PI M7 e-Marketing” oraz „PI M9 Grafika dla fotografów”. Właścicielka firmy iMedia Solutions, specjalizującej się w inbound marketingu (prowadzenie blogów firmowych, content marketing) i organizacji szkoleń z zakresu marketingu w internecie.

Komentarze są wyłączone.