Nawet nie przypuszczałam, że dwa miesiące po opublikowaniu tekstu o module aktualności w  Shoper.pl będę robić to ponownie. Tym razem na prośbę działu PR  Shoper.pl.

Po publikacji tekstu o Shoper.pl dostałam maila z działu PR platformy (pozdrawiam Panią Karolinę) o treści:

„…mam pytanie – wygląda na to, że w tym tygodniu gotowy będzie moduł bloga w sklepie. Chciałabym zaprosić Panią do przetestowania aplikacji jeszcze zanim trafi ona do sklepów. Otrzymałaby Pani od nas dostęp do specjalnego sklepu testowego.

Proszę o informację czy byłaby Pani zainteresowana?”

Obiecałam, że rzucę na to okiem. I właśnie ‚rzucam”. Dostałam w tym tygodniu dane do testowego sklepu. I oto teraz jestem w nowym panelu administracyjnym i zaczynam przeglądanie owego „modułu blogowego”.

Kategorie i tagi!

Zatem wchodzę do panelu administracyjnego Shoper.pl zaglądam do zakładki ZAWARTOŚĆ i… Z zaskoczeniem stwierdzam, że pojawiła się w niej pozycja BLOG.

Beta_shoper_blog
Co kryje się po zakładka BLOG? Prosty panel do dodawania newsów. To, co zwraca od razu w nim uwagę, to trzy zakładki: Tagi i Kategorie oraz Komentarze. Co Wam to przypomina? Oczywiście! Do modułu BLOG Shoper.pl przeniesiono standardowy system kategoryzowania i oparty na kategoriach i słowach kluczowych (tagi) znany nam m.in. z systemu WordPress. Dodanie tych opcji było nie tylko dobrym posunięciem, ale przede wszystkim posunięciem koniecznym. Nie wyobrażam sobie tworzenia modułu bloga bez możliwości ustanawiania nawigacji opartej na Kategoriach. W tym względzie Shoper.pl wykazał się wyczuciem. W nowym module kategorie można dodawać bezpośrednio (po wejściu w zakładki Kategorie i Tagi) lub w trakcie dodawania newsa.

Beta_shoper_newsy1

Dodawanie newsów

Sama forma dodawania newsów w Shoper.pl nie uległa drastycznym zmianom. Panel rozbudowano tylko o opcje tagowania i kategoryzowania artykułów. Tagi i kategorie –  jak wspominałam wcześniej –  dodawać podczas umieszczania nowego newsa.
Pojawiła się również opcja umożliwiająca dodanie miniaturki w tekście, czego wcześniej nie było. Minusem jest to, że nie można określać wielkości tej miniaturki z poziomu panelu. Czyli musisz ładować na serwer miniaturki określonych rozmiarów, panel ich nie skaluje. Poza tym w samym wyglądzie panelu nie ma wielu zmian. Zresztą  nie było takiej konieczności, bo w starej wersji procesor tekstu był OK.

Beta_shoper_miniaturka
Nadal ubogo przestawiają się opcje formatowania obrazka w tekście. Oprócz zmniejszenia wielkości i możliwości ustawienia poziomego, nie można zrobić nic. Udało mi się za to umieścić filmik w tekście na kodzie YouTube. Coś, co wcześniej nie działało. Naprawili.

 

„…to jezioro damy tutaj, a ten niech sobie stoi w zieleni…”

 

A teraz kilka rzeczy, które mnie  w module nie zachwyciły.

Konfiguracji podstawowych parametrów bloga nie robi się w zakładce BLOG, tylko w zupełnie innym miejscu. I to akurat jest dość dziwnym rozwiązaniem. Zamiast umieścić wszystkie opcje związane z blogiem w jednym miejscu, programiści zmuszają nas do poszukiwań. W efekcie trzeba skakać po całym panelu e-sklepu i kombinować. Ja trafiłam na to przez przypadek, kiedy szukałam opcji SEO/META (o tym za chwilę). Aby ustawić kilka ważnych rzeczy dotyczących bloga, musimy wejść w KONFIGURACJA>Marketing>BLOG.

Beta_shoper_blogg

 

Marketing… Hmm…Dziwne? Dla mnie trochę kuriozalne…No, ale skoro uznamy, że prowadzenie bloga to element content marketingu, to nawet pasuje. Ujdzie.
W Konfiguracji w zakładce Marketing możemy sobie ustawić to:

Beta_shoper_konfiguracja
Dodatkowo, co również jest dla mnie nieco zaskakujące, w tym samym miejscu ustawiamy format linków.

Beta_shoper_linki

Nie byłoby to może takie złe, gdyby nie nazwa tej opcji czyli… SEO. Ja wiem, że format linków ma związek z optymalizacją WWW, ale i tak wg mnie jest to nazwa niefortunna. SEO to nie tylko optymalizacja  linków, ale też kilku innych rzeczy, których tutaj zabrakło. Mam nadzieję, że w wersji ostatecznej zostanie to zmienione.

Gdzie w takim razie jest sama zakładka SEO?  Gdzie miejsce do uzupełnienia pól META?

Poszukiwany, poszukiwana

W wersji poprzedniej  modułu po prostu każdy news miał indywidualne opcje do konfiguracji META. I to było idealne rozwiązanie. Intuicyjne,  proste, logiczne. W wersji testowej panelu bloga tej logiki zabrakło. Sekcja do SEO (ta wg mnie właściwa) została umieszczona w naszej ukochanej zakładce KONFIGURACJA>Marketing. Ale, żeby ustawić META dla BLOGA nie wchodzimy w sekcję BLOG, o nie. Trzeba wejść w sekcję >Pozycjonowanie. I teraz (Uwaga! Skoncentrujcie się!) mamy sekcję SEO w zakładce Marketing, w którym ustawiamy format linków do BLOGA i sekcję POZYCJONOWANIE w zakładce Marketing, w której w kategorii BLOG ustawimy opcje META do bloga. Nadążacie? Zupełna abstrakcja. Jak dla mnie od razu do zmiany. Toż to pomieszanie z poplątaniem. Ja jeszcze to ogarnę,  ale ci biedni właściciele sklepów.
Sekcja Pozycjonowanie>Blog w pierwszym momencie była dla mnie całkowicie niejasna. A przedstawiała się tak:

Beta_shoper_meta
Do czego to jest sekcja SEO? Jak dla mnie to tylko i wyłącznie do ustawienia ogólnych META do całego modułu bloga, chociaż nie za bardzo w takim razie rozumiem pojawienie się w niej czegoś takiego jak: {blog_article_short_description}…
W tym module zatem możemy ustawić słowa kluczowe ogólne do całości bloga. A gdzie ustawienia do poszczególnych newsów? Chyba nie ma. Nie znalazłam w każdym razie. Boję się szukać, bo znajdę je w sekcji RABATY .

Ufff…

No dobrze. W końcówce podniosło mi się ciśnienie. Nie lubię szukać. Nie lubię jak coś nie jest intuicyjne i logiczne. Kończymy podsumowaniem.

 
Co podoba mi się  w nowej wersji modułu BLOG?

  • Sam fakt, że taki dział jak BLOG pojawił się w panelu Shoper.pl
  • To, ze dodali  ważne opcje jak kategorie i tagi
  • To, że udoskonalili  funkcje procesora tekstu (m.in.miniaturka)

A co mnie drażni?

To, że nie ma możliwości ustawienia opcji META dla poszczególnych newsów. Rzeczy są rozwalone po całym  panelu i znajdują się w przedziwnych zakładkach.

Jeżeli powstało coś takiego jak zakładka BLOG, to powinno się w niej znajdować wszystko, co niezbędne. A w obecnej sytuacji pewne istotne opcje konfiguracji są rozsiane po całym panelu administracyjnym Shopera. Od Sasa do lasa. Szukaj wiatru w polu. Wszystko to sprawia, że moduł BLOG nie sprawia wrażenia niezależnego modułu, dodatku do panelu Shoper.pl, a raczej jest jedną z funkcji panelu e-sklepu obsługiwaną z poziomu różnych zakładek.

A tak ogólnie?

Jest chyba ciut lepiej. Dodali kilka rzeczy, które mi się podobają. To i tak jeden z najlepszych modułów blogowych dostępnych w ramach platform e-commerce na polskim rynku. A w porównaniu z rozwiązaniami, które są mi znane m.in. z platform takich jak RedCart.pl czy i-sklep.pl to…Nie ma nawet, co porównywać.

Moduł blogowy na Shoper.pl jest o niebo lepszy od konkurencji,  jednak jeszcze wiele trzeba włożyć pracy, żeby był naprawdę dobry. Ale wszystko idzie we właściwym kierunku.

Ocena:

4,6/5