Właśnie studiuję statystyki mojej strony. Nie robię tego ostatnio zbyt często, bo zestaw słów kluczowych z jakich internauci wchodzą na www.imediasoutions.pl nie zmienia się drastycznie. Niczego nowego się nie dowiem, więc zaglądam sporadycznie, kontrolnie. I dziś właśnie jest ta rutynowa kontrola statystyk strony.

 

Standardowy przegląd, czyli  zakładka Pozyskiwanie>Słowa kluczowe>Bezpłatne.

I?

not_provided

84% wejść not provided.

Tak jeszcze nie było. Na wynik w okolicach 60% byłam przygotowana, ale 84%? To oznacza, że potencjalnie brakuje mi 84% danych związanych ze słowami kluczowymi. Być może internauci wchodząc na moją stronę używali fraz, które byłyby dla mnie nowością. Cóż, jeśli tak było,  nie dowiem się tego nigdy. Wszystko dlatego, że w 2011 Google postanowiło wprowadzić  nową politykę bezpieczeństwa.

I to są  jej owoce.

Czym jest to nieszczęsne not provided?

W połowie października Google prowadziło nowe zasady bezpieczeństwa. Sprowadzają się one w skrócie do tego, że od tamtej pory „ze względu na bezpieczeństwo danych” wszyscy użytkownicy zalogowani do usług Google (Gmail i reszta) przestali pojawiać się w statystykach Analytics. Od października 2011 roku ich poczynania są chronione przez Google. To właśnie oni kryją się pod frazą not provided. I wszystko byłoby OK, gdyby nie fakt, że dziś niemal wszyscy są zalogowani do usług Google…

Webdesign, Suche, Analyse, Kugel, Lupe, SEO, Template, Vorlage

Co ze zgubionymi słowami kluczowymi? Gdzie ich szukać?

Spece od SEO obmyślili wiele metod, które pomagają odzyskać  część danych kryjących się pod not provided. Jedne są bardziej,  inne mniej skomplikowane. Wszystkie jednak opierają się na analizie. Analizujemy pewne dane, żeby domyślić się danych ukrytych. Cóż, inaczej się nie da.

Dziś zaprezentuję Wam metodę  najprostszą z możliwych. Którą może zastosować każdy, nawet totalny laik, który nie ma pojęcia,  o co chodzi w Google Analytics.

Receptą na odzyskanie części danych jest zakładka Optymalizacja witryn pod kątem wyszukiwarek (SEO).  Żeby z niej skorzystać musisz wcześniej dodać witrynę do Narzędzi dla webmasterów a potem skonfigurować raportowanie SEO w usłudze Google Analytics. I wówczas masz dostęp do dwóch przydatnych statystyk:

not_provided2

1. Raport Zapytania

Jak tłumaczy nam Google „zawiera informacje o zapytaniach w Wyszukiwarce Google, które wygenerowały najwięcej wyświetleń adresów URL Twojej witryny.”

Innymi słowy w tabeli pokazane są:

  1. Słowa kluczowe, jakie wpisywali internauci w ostatnim czasie
  2. Miejsce, na jakim wyświetlił się link do twojej witryny na dane słowo kluczowe

 

Na podstawie tego raportu jesteś w stanie określić najpopularniejsze frazy, jakie były wyszukiwane i pozycję twojej strony.

Jeszcze ciekawszy jest

2. Raport Strony docelowe

Mówi nam znacznie więcej, ponieważ pokazuje adresy URL Twojej witryny, które wygenerowały najwięcej wyświetleń w wynikach wyszukiwarki. Jeżeli masz dobrze zoptymalizowaną witrynę i przyporządkowane słowa kluczowe do każdej ze stron,  jesteś w stanie oszacować grupę słów kluczowych,  jakie mogły być wpisywane przez internautę.

 

Jak widzisz not provided to nie koniec świata. Musisz tylko trochę pogłówkować.