pinterestSocial media to dla nas przede wszystkim Facebook. W wielu przypadkach promocja w social media = promocja na Facebooku. Trudno się dziwić. To właśnie Facebook stanowi najpotężniejsze narzędzie reklamy firmy w mediach społecznościowych. Warto jednak pamiętać, że nie jest to JEDYNE narzędzie. Często o tym zapominamy.

Dlatego dziś dla odmiany opowiem nieco o innym serwisie, który jakiś czas temu zdobył popularność w USA i powoli dociera do nas. A imię jego Pinterest. 

 

images

 

Czym jest Pinterest?

To portal społecznościowy, o którym w ostatnim czasie wiele mówi się  w sieci. Szybko zdobył popularność w Stanach Zjednoczonych i powoli dociera do Europy. Zasada działania serwisu Pinterest.com  jest bardzo prosta. Pinterest to taka wirtualna tablica korkowa („pin” – przypiąć i „interest”- zainteresowania), na którą przypinamy różne obrazki lub filmy: takie, które nas inspirują, takie, które są ciekawe lub po prostu takie,  które nam się podobają. Obrazki  filmy mogą pochodzić z dysku naszego domowego komputera lub mogą z „sieci”.

pinterest03

W ramach swojego konta użytkownik może utworzyć wiele Tablic (Board), na których organizuje pinezki tematycznie. W ten sposób tworzy tematyczne galerie fotografii, obrazków lub video. Galerie mogą być publiczne lub tajne.

Konto fotografa ślubnego na PInterest.com

Konto fotografa ślubnego na Pinterest.com  wraz z tablicami (Board) http://pinterest.com/bellagala/

Oczywiście, podobnie jak w innych mediach społecznościowych, można obserwować wybrane kanały innych użytkowników (Follow), a poszczególne zdjęcia można Komentować, Przypinać (Pin), Przepinać (Repin), Lubić (Like) jak również udostępniać w konkurencyjnych serwisach takich jak Facebook czy Twitter.

 

pinterest04

 

Kto odwiedza Pinterest?

Na razie serwis najbardziej jest popularny za Oceanem, gdzie  jest jednym  z dynamiczniej rozwijających się serwisów social media. Według ostatnich danych, w USA z Pinterest korzysta prawie 15% użytkowników a zdecydowaną większość odbiorców stanowią kobiety.

pinterest01

Demografia użytkowników  Pinterest.com w USA  (State od the media: THE SOCIAL MEDIA REPORT 2012 Nielsen)

Na polskich internautach Pinterest na razie nie robi takiego  wrażenia jak na Amerykanach. Niemniej jednak i na rodzimym rynku serwis odnotował wzrost liczby użytkowników. Jeszcze we wrześniu 2012 roku serwis odwiedziło 365 tys. real users. Nieźle, ale liczba nie powala na kolana. Zwłaszcza, gdy porównamy ją z  ponad 13 milionami polskich użytkowników  Facebooka…

Niemniej jednak Pinterest wydaje się być dobrze rokującym medium i alternatywnym źródłem promocji dla pewnych branż.

 

Komu się przyda Pinterest?

Od pewnego czasu na Pinterest można tworzyć konta biznesowe, co otwiera furtkę do promocji swojej działalności na tym portalu. Kto powinien zacząć promować się w Pinterest? W zasadzie każda firma,  która znajdzie sposób na dotarcie do Klienta w tym specyficznym serwisie, w którym podstawą kontaktu z Klientem są obrazki. 
Z tego względu wg mnie  o promocji na Pinterest w pierwszej kolejności powinni pomyśleć przedstawiciele następujących branż:

 

  • Fotografia (w szczególności ślubna, dziecięca)
  • Moda
  • Sztuka i rękodzieło
  • Branża turystyczna
  • Meble i dekoracje dla domu

 

Te branże są w naturalny sposób predysponowane do promocji za pomocą fotografii i video a zatem sama promocja nie będzie wymagać  ani wielkich nakładów finansowych, ani kreatywności. Dla nich promocja na Pinterest nie tylko będzie łatwa, ale i efektywna.

Czy warto promować się na Pinterest?

Na pewno nie zaszkodzi, chociaż na razie jest to portal, któremu jeszcze wiele brakuje do popularności innych serwisów social media w Polsce.  Liczby mówią same za siebie. Ze względów statystycznych ( liczba użytkowników w Polsce) Pinterest nie jest na razie żadną alternatywą dla Facebooka. Niemniej jednak może stanowić bardzo dobre uzupełnienie promocji marki, firmy w social media.