Jak powinien promować się fotograf w Internecie? Dziś rynek fotograficzny to rynek dość trudny, a konkurencja czai się na każdym kroku. Aby wyróżnić się w branży i „złapać” klienta nie wystarczy mieć tylko drogi aparat. 

O czym musi pamiętać fotograf na początku promocji w sieci?

Umieść profesjonalne portfolio w sieci

 

„Co w tym odkrywczego?” – zapytasz. „O tym, że każdy szanujący się fotograf powinien umieścić portfolio w sieci, wie każdy.”

Tak, ale o tym, jak wyglądać ma PROFESJONALNE  portfolio, wie już znacznie mniej fotografów.

Zajmuję się promocją w branży fotograficznej i co jakiś czas trafiam w sieci na portfolio początkującego fotografa ślubnego lub dziecięcego, który zrobił wszystko, co w jego mocy, żeby skutecznie zniechęcić potencjalnych klientów do skorzystania z jego usług.

Profesjonalne portfolio to portfolio posiadające odpowiednią zawartość.

Na profesjonalną zawartość składa się między innymi:

 

1. Layout strony

Kolorystyka, elementy dekoracyjne, krój czcionki czy rozmieszczenie elementów na stronie musi być dopasowane do charakteru działalności fotografa.  Wygląd strony  fotografa ślubnego  będzie różnić się od strony  fotografa dziecięcego. Diametralnie  inny charakter będzie miało portfolio fotografa zajmującego się fotografią sportową, prawda?

Bez względu jednak na to, jaką fotografią się zajmujesz, słowo klucz związane z port folio brzmi: estetycznie.

Portfolio WordPress

 

2. Treść zawarta na stronie

Kiedy słyszymy słowo portfolio,  to w pierwszej kolejności widzimy przed oczami stronę www wypełnioną zdjęciami. W istocie tym właśnie jest portfolio w wydaniu wirtualnym – stroną z naszymi fotografiami. Niemniej jednak dla polepszenia wartości stron w oczach potencjalnych Klientów i… wyszukiwarki Google,  warto zadbać również  o minimum wartościowej treści.

Zadbaj o podpisy, w których umieścisz  informacje o zawartości fotografii, daj krótki opis. Wszystko po to, aby nasi Klienci mieli możliwość dowiedzenia czegoś więcej z twojego portfolio a wyszukiwarka miała słowa, wg których zaindeksuje stronę.

 

3. Odpowiednio wyselekcjonowane fotografie

Ktoś niedawno powiedział mi, że dobrego fotografa poznaje się nie tylko po tym jakie zdjęcia robi, ale po tym, ile i jakie zdjęcia wybiera na swój wernisaż.

Pamiętaj, że twoje portfolio nie jest ftp, na który wrzucasz całą zawartość swojego dysku twardego.

W Twoim portfolio mają znajdować się tylko takie fotografie, z których naprawdę jesteś dumny. Portfolio to nie miejsce, w którym pokazujesz wszystkie  fotografie od A do Z. To nie jest metoda.

Po pierwsze dlatego że:

  • Nie wszystkie Twoje zdjęcia są rewelacyjne (przykro mi, ale to fakt,  z którym niestety trzeba się pogodzić)

Po drugie bo:

  • Klient nie będzie miał czasu, żeby przeglądnąć wszystko,  co znajduje się na Twojej stronie. Jeśli tak myślisz – nie troszczysz się o  Klienta i jego cenny czas.

Pokaż tylko te fotografie, które będą stanowić dla Ciebie reklamę.

Pierwszą rzeczą jaką często radzę osobom, które proszą mnie o pomoc w sprawie zawartości wirtualnego portfolio jest… zrobienie ponownej selekcji zdjęć.

To nie jest tak, że im więcej zdjęć pokażesz klientowi, tym chętniej wynajmie Cię na chrzest, ślub i imprezę rodzinną.  Zostaw tylko takie zdjęcia, które prezentują naprawdę wysoki poziom artystyczny. A że będzie ich mniej to…

Co z tego?

 

4.Własna domena i serwer

Ostatnia kwestia dotyczy spraw technicznych. Jeżeli,  drogi Fotografie,  chcesz być poważnie traktowany, wykup sobie własną domenę i miejsce na serwerze. Całość operacji nie będzie Cię kosztować więcej niż 150 -200 PLN za pierwszy rok (cena oparta na faktach).

Portfolio zainstalowane na darmowej usłudze hostingowej ma zazwyczaj jedną poważną wadę… Wygląda żenująco nieprofesjonalnie.

Chyba nie chcesz, żeby na Twojej stronie Klienci zamiast twoich zdjęć oglądali migające banery i wyskakujące okienka z reklamami i, żeby by dostać się na stronę, musieli wpisywać w okno wyszukiwarki adres:

www.twojafirma.darmowyhostingwktorymwyskakująmireklamynastronie.pl

Warto zainwestować w serwer i domenę. To wydatek, który się szybko zwróci.

Te cztery warunki to punkt wyjścia do stworzenia profesjonalnie wyglądającej strony fotografa. I  na dziś tyle ode mnie.

Autor:  Katarzyna Biernacka (iMedia Solutions)
„W sieci” pracuje od 2003 roku. Początkowo jako dziennikarz internetowy, potem z-ca redaktora naczelnego ogólnopolskiego serwisu,  w końcu specjalista e-marketingu. Specjalizuje się przygotowywaniu strategii promocji dla małych  firm w Internecie, zwłaszcza tych zakładanych przez kobiety. Aktualnie instruktor i specjalista ds.promocji w Akademii Fotografii Dziecięcej.  Certyfikowany trener ECCC  „Grafiki dla fotografów” oraz „e-Marketingu”.


Przeczytaj inne artykuły związane z tym tematem:
[related-posts-thumbnails]