W tym cyklu artykułów przedstawię wam najważniejsze platformy e-commerce pod kątem możliwości, jakie udostępniają w zakresie prowadzenia przysklepowego bloga. Innymi słowy w tym cyklu artykułów postaram Wam odpowiedzieć na pytanie: jak możliwości dają w zakresie prowadzenia blogów swoim klientów platformy oferujące oprogramowanie do e-sklepów, czy te rozwiązania są wystarczające i czy spełniają to zadanie?

W testach biorę pod uwagę takie kryteria jak:

  • Czy platforma e-commere umożliwia zainstalowanie bloga w e-sklepie i na jakich zasadach?
  • Jakie są alternatywy  dla bloga (jeśli modułu bloga nie posiada)
  • Jak sprawdzają się  te systemy pod względem takich funkcji jak: formatowanie tekstu, optymalizacja SEO, umieszczanie multimediów?
  • Czy blog w takiej formie spełnia swoje zadanie (innymi słowy czy warto)?

Czym jest moduł bloga?

Platformy blogowe różnie interpretują to,  co kryje się pod pojęciem  moduł bloga. Dla jednych moduł bloga to po prostu dział Aktualności z możliwością dodawania newsów,  dla innych WordPress zintegrowany ze sklepem.  Na potrzeby tego tekstu musiałam  zatem doprecyzować  co nazwiemy modułem bloga:

Moduł bloga autorski system zarządzania treścią na stronie umożliwiający dodawanie artykułów, kategoryzowanie treści, dodawanie słów kluczowych(tagów), zintegrowany z e-sklepem, ale posiadający możliwość tworzenia osobnego menu. Blog funkcjonuje w subdomenie lub podkatalogu e-sklepu. Funkcjonalność modułu blogowego musi być porównywalna z funkcjami czołowego w tym momencie WordPressa.

Jak widzicie  dość zawęziłam  definicją sklepowego bloga. Całkowicie świadomie. Wg mnie jedynie blog dysponujący pełnymi  możliwościami będzie spełniał w 100%  swoje zadanie w e-sklepie.

Na pierwszy ogień pójdzie jeden z najpopularniejszych platform e-commerce, czyli Shoper.pl.  Co oferuje w zakresie blogowania?
Zaczynamy!

Czy sklepy na platformie Shoper.pl mają możliwość zainstalowania modułu bloga?

Takie pytanie zadałam działowi obsługi klienta platformy  Shoper.pl.  Odpowiedź przyszła szybko:

Nie.  Obecnie nasz system nie posiada modułu bloga. Jest w planach dodanie takiej funkcjonalności lecz nie mogę powiedzieć,  kiedy dokładnie taka funkcjonalność się pojawi. W naszym systemie udostępniamy system artykułów, który może służyć jako prosty moduł blogowy.

Dodawanie artykułów znajdzie Pani w menu Zawartość->Artykuły .

Sklepy na platformie Shoper.pl nie mają obecnie możliwości integracji  z platformą blogową (m.in. z WordPress).   Pocieszającym jest fakt, że być może Shoper.pl w najbliższym czasie  pojawi się  taka opcja (a przynajmniej tak poinformowano mnie w dziale obsługi).   „Moduł blogowy dla licencji abonamentowych będzie dostępny pod koniec października”.  Jest początek grudnia i modułu nie ma. A zatem testujemy to,  co jest.

Przyjrzyjmy się bliżej wspomnianemu modułowi Artykuły w Shoper.pl.

Na potrzeby testu założyłam 14 – dniowe darmowe konto w Shoper.pl.

Jak wygląda moduł  Artykuły w Shoper.pl?

W wersji demo,  czyli takiej jaką otrzymujemy po założeniu konta w sklepie,  nie ma domyślnie umieszczonego  modułu Artykuły. Żeby móc cieszyć się z możliwości publikowania  tekstów, trzeba taki moduł  dodać do strony głównej. Nie jest to zbyt skomplikowana operacja. Po prostu z listy dostępnych modułów wybieramy moduł Artykuły i na zasadzie  przeciągnij – upuść umieszczamy w wybranym miejscu na stronie. Ja wybrałam kolumnę główną.

shoper_pl7

Jakie są funkcje modułu Artykuły w Shoper.pl?

W module jest możliwość dodania tytułu artykułu oraz autora a także zdecydowania czy dany artykuł ma zostać wyświetlony na stronie głównej czy tylko w danym module. Można również określić to, czy artykuł ma być aktywny  czy nie.

 

shoper_pl

Jak się formatuje tekst?

Formatowanie tekstu w artykułach to jeden z kluczowych elementów na blogu. Od niego zależy nie tylko estetyczna strona contentu. Odpowiednie formatowanie tekstu wpływa na optymalizację treści. W tym względzie moduł Artykuły przedstawia się naprawdę dobrze. Procesor tekstu daje duże możliwości formatowania w zakresie wielkości,  kroju i czcionki tekstu jak również umieszczania w tekście mediów, symboli,  tabeli, kodów źródłowych, kotwic itp. Procesor tekstu pracuje zarówno w trybie WYSIWYG jak i w HTML

PLUSY

  • duże możliwości
  • tekst formatowany z edytorze wygląda tak samo na stronie
  • łatwy, intuicyjny w obsłudze

MINUSY

  • pomimo kilku prób nie udało mi się umieścić w tekście video z youtube.com
  • niewystarczające opcje formatowania fotografii (nie można ustawić z poziomu procesora tekstu np. opcji opływania obrazka przez tekst, nie ma możliwości modyfikacji odstępów obrazka od tekstu)
  • brak osobnej funkcji do dodawania miniaturki  w tekście
shoper_pl3

Bogaty procesor tekstu. Dużo możliwości. za to plus!

shoper_pl2

Opcja do umieszczania mediów są wystarczające, chociaż dla mnie zbyt ubogie.

Jakie są opcje SEO?

W module znajduje się zakładka umożliwiająca optymalizację każdego tekstu pod wyszukiwarki. Można w nim ustawić: tytuł strony (jeśli chcemy, aby był inny niż ten z tekstu) oraz pola META a także opcjonalny adres URL. Pozycjonowanie dostępne jest w wersji podstawowej, ale wystarczającej do dobrego indeksowania  tekstów w Google. Oczywiście można by było lepiej…

PLUSY

  • łatwa w obsłudze, nawet dla laika,  przy każdym polu znajduje się wyjaśnienie

MINUSY

  • zbyt prosty
  • nie ma podanych limitów znaków w poszczególnych polach ( a to istotne pod względem pozycjonowania, zwłaszcza dla laików)

shoper_pl8

Publikacja

Artykuł po opublikowaniu wygląda tak:

shoper_pl13

Tekst znakomicie wyświetla się w przeglądarce. Formatowanie tekstu niemal idealne.

Co sądzę o tym module?

Właściciele sklepów na platformie Shoper.pl pewnie teraz zadają  mi pytanie: co zatem bardziej opłaca się zrobić? Założyć bloga  na osobnej platformie (WordPress czy Blogger) czy zadowolić się w/w wersją  moduły aktualności dostępną w module? Co będzie dla mnie lepsze, co się bardziej opłaca?

Odpowiedź na to pytanie tak naprawdę  zależy od celów,   jakie stawiacie sobie przed blogiem. Czy tematyka bloga dotyczyłaby tylko i wyłącznie działalności firmy? Czy poruszałaby tematy szersze? Czy blog ma za zadanie wpływać bezpośrednio na pozycjonowanie e-sklepu?

Jeżeli prowadzicie sklep na Shoper.pl  i nie macie czasu,  funduszy potrzeb inwestować w bloga na osobnej platformie,  omówiony  moduł Artykuły w zupełności Wam wystarczy. Przyznam szczerze, że jest to jeden z lepszych  modułów aktualności,  jakie widziałam  na platformach e-commerce.  Nawigacja oraz korzystanie z niego jest dość intuicyjne i bezproblemowe a to jest wielka zaleta. Nie występują problemy z formatowaniem tekstu (znikające akapity, brak wyświetlania nagłówków czy spacji) a tekst na stronie wygląda dokładnie tak jak został przygotowany w edytorze WYSIWYG. Oczywiście procesor tekstu ma też swoje braki. Wyjątkowo uboga możliwość formatowania i edycji mediów (a to w blogu jest istotne) oraz niedziałające funkcje (brak możliwości  umieszczenia kodu z youtube.com) te mankamenty, nieco obniżają całość oceny

Gdybym  była właścicielem sklepu, który  nie ma czasu na stawianie osobnego bloga, zadowoliłabym się właśnie takim modułem. Moduł zintegrowany  z platformą e-commerce ma  jedną zaletę. Artykuły dodawane do modułu wpływają bezpośrednio na pozycjonowanie danego e- sklepu.  A to ma znaczenie szczególnie dla mniejszych firm, dla których taka forma pozycjonowanie (pozycjonowanie przez kontent) jest jedyną formą walki o wyższe miejsce w wyszukiwarce.

Ocena:

4,5/5