Poprzedni tekst o wpisach na Facebooku zrobił furorę. Nie pozostaje mi zatem nic innego,  jak kontynuować  ten wątek. Dziś kolejny artykuł  traktujący o tym: co, jak i kiedy pisać na Fan Page’u.

Zawsze, kiedy ktoś zadaje mi pytanie z cyklu „A co i o czym, ja mam właściwie na tym fejsbuku pisać”, odpowiadam pytaniem na pytanie…

 

„A kim są Twoi fani”?

 

Znajomość swojej grupy docelowej to fundament komunikacji na Facebooku. To najważniejsza rzecz,  jaką trzeba zrobić przed rozpoczęciem jakiejkolwiek działalności “publicystycznej”.

  • Bez elementarnej wiedzy na temat Twoich czytelników nie jesteś w stanie wygenerować przekazu, który spełniałby ich oczekiwania.
  • Bez wiedzy do kogo piszesz,  nie jesteś w stanie ustalić co i kiedy pisać.

Przecież to takie oczywiste. Prawda?

Nawet nie zdajesz sobie sprawy, jak często zapominamy o tym i piszemy “na wyczucie”.  Pisanie „ na czuja” czasami się sprawdza, ale przy długoterminowych strategiach po prostu nie działa. Zatem: nim zaczniesz cokolwiek pisać i umieszczać posty,  zadaj sobie to proste pytanie: “Kim są Moi fani?

Wbrew pozorom odpowiedź na to pytanie nie zawsze jest taka oczywista. Może się okazać, że Twoje wyobrażenie na temat Twoich fanów jest oddalone o całe lata świetlne od realiów. Na szczęście nie musisz bawić się w zgadywanki i  głębokie analizy. Z pomocą przychodzi Ci sam  Facebook, który podaje  Ci na tacy wszelkie dane. Trzeba tylko do nich dotrzeć i potrafić zanalizować.

 

Zaprzyjaźnij się ze statystykami Osi czasu

 

Statystyki… Już na sama myśl o oglądaniu cyferek  na monitorze – odechciewa mi się – powiedziała ostatnio jedna ze znajomych na moją sugestię, żeby zanalizowała dane demograficzne swoich fanów na FB. Być może część z Was ma na ten temat dość zbliżone zdanie, ale…No coż. Nie ma na to rady i trzeba się przemóc.  Zresztą statystki Facebooka są miłe dla oka i dość proste “ w obsłudze“ .

Gdzie je znaleźć?

Wystarczy wejść  w opcję  “Zobacz statystyki” a potem kliknąć na  „Kliknięcia lubię to”

Facebook na podstawie danych  z kont, pokaże nam  całkiem spory pakiet informacji z ostatniego miesiąca.

Z nich dowiesz się:

  • Ile czytało Cię w tym okresie masz fanów płci żeńskiej i męskiej?
  • W jakim są wieku?
  • Które przedziały wiekowe przeważają w  społeczności?
  • Z jakich krajów pochodzą twoi fani i w jakich językach mówią.
Zobacz jak to wygląda:

 

 

Powyżej dane demograficzne  Fan Page Reprezentacja.net  liczącego 9 829 fanów  (dane z 27 sierpnia 2012).

Mamy 76% fanek i 23,7 % fanów.

Dominują fani w przedziale wiekowym:
13-17 lat
18-25 lat

 

Co wynika z tych statystyk?

Wynika z tego, że ponad fanów na stronie to osoby, które chodzą do

  • Gimnazjum
  • Liceum
  • Uczelni wyższej

Prowadzący tę stronę  ma zatem wyraźną wskazówkę dotyczącą czasu dodawania postów.  

  1. W pierwszych dwóch przypadkach fani prawdopodobnie mają szanse przeczytać posty na Facebooku przed lub po przyjściu ze szkoły. A zatem najlepszymi godzinami na dodawanie postów jest przed 8:00 lub po 15:00 (no chyba , że  czytają  posty w trakcie lekcji z komórki….;)).
  2. Od czerwca do września ( lub października)  szkoły nie ma zatem nie ma  limitu czasu oglądania postów.
  3. Oglądalność postów może ulegać zmianie podczas sesji i egzaminów maturalnych
  4. Itd., itd.

Wiek fanów narzuca również m.in.  formę  przekazu. W tym przypadku w komunikacji na Facebooku sprawdzi się styl swobodny, „młodzieżowy”.

Jak widzisz z kilku danych statystycznych można  nie tylko poznać swoich Fanów, ale również wysnuć dość daleko idące wnioski.  Zapraszam zatem do uważnego studiowania statystyk na Fan Page’u. To się opłaci!