Znane (i często cytowane) chińskie przysłowie mówi , że „jeden obraz wart jest więcej niż tysiąc słów”. A co się stanie, jeżeli ten  jeden obraz będzie…kiepski? Wówczas nawet te 1000 słów nie wystarczy, aby zmazać niekorzystne wrażenie, jakie wywołamy na Kliencie.

Dziś kontynuuję rozważania na temat profesjonalnego portfolio, tym razem pokażę dobre realizacje stron z branży charakteryzacji i wizażu.

Branża charakteryzacji i wizażu to kolejna, po branży fotograficznej, sfera usług artystycznych, w której portfolio stanowi istotny element autopromocji specjalisty. Oczywiście tylko wtedy, gdy to portfolio zrobione zostanie… Umiejętnie.

 

Osobiście jestem zwolenniczką prostych i przejrzystych portfolio. Tylko na takich stronach można dojrzeć istotę rzeczy. A istotą strony typu portfolio mają być przede wszystkim fotografie. Oto one określają artystę i tylko dzięki nim potencjalny Klient ma możliwość poznania jego umiejętności.

W skrócie dobre portfolio ma być:

 

  • proste
  • czytelne
  • ma zawierać tylko istotne informacje
  • …i profesjonalnie wykonane zdjęcia

 

W branży charakteryzacji i wizażu ten ostatni element (koniecznie z przysłówkiem „profesjonalnie”) wychodzi na plan pierwszy. A o jakości zdjęć w portfolio make up artist czasami się zapomina. (Czemu? Nie wiem. Widocznie niektórzy uznają, że zdjęcie makijażu wykonanego na koleżance, zrobione aparatem kolegi w zupełności wystarczy).

Branża wizażu i charakteryzacji jest dość specyficzną branżą. A to dlatego, że efekty pracy artysty są ulotne. Zauważcie, że fotograf, malarz czy rzeźbiarz po wykonaniu pracy ma namacalny efekt (zdjęcie, obraz, rzeźba). A co z wizażystą?  Ten z rezultatów swojej pracy „na żywo” cieszyć się może przez kilka, może kilkanaście godzin (lub dłużej, jeżeli zabroni modelce używać mleczka do demakijażu).  Make up artist, jeżeli chce zachować swoje stylizacje „dla potomności”,  musi zrobić ich fotograficzną kopię. Nie ma innej możliwości.

Sfotografowanie określonej stylizacji, makijażu czy charakteryzacji, to jedyny sposób na przechowanie „dzieła” i pokazanie go potem światu. Nie bez znaczenia jest jednak jakość tych fotografii. Jeżeli fotografie wykonane są przez profesjonalistę (czyli fotografa, który się na tym zna), efekt będzie zdumiewający.

Jak powinny wyglądać portfolia z dobrym zdjęciami? Oto dwa przykłady:

 

Zauważcie, że w obu portfoliach tekst został ograniczonych do minimum. Pierwsze z nich (Marcina Szczepaniaka) oparte jest przede wszystkim na sliderze zdjęć. Fotografie przekazują wszystko. Tekst jest zbyteczny. Nieco więcej tekstu znajduje się w drugim z prezentowanych portfolio (Karolina Biernacka).


Strona jest mniej ascetyczna w swojej formie, niemniej jednak tutaj również fotografie stanowią klucz. W obu przypadkach wzrok przyciągają w pierwszej kolejności makijaże modelek. Piękno makijażu i stylizacji zostało podkreślone właśnie,  dzięki profesjonalnej fotografii.

 

Wniosek jest prosty. W przypadku portfolio w branży wizażu i charakteryzacji fotografia to klucz do właściwej autoprezentacji. Warto zatem zadbać o fotografa, który będzie w stanie umiejętnie pokazać na zdjęciach Wasze stylizacje i… Wasze podejście do wykonywanej pracy.

Fotografie, które dajecie do portfolio  ( ich jakość)  określają Was samych. Profesjonalne fotografie to profesjonalny wizażysta.

 

Jeżeli nie masz fotografii, które prezentują określony poziom, lepiej nie zamieszczaj ich w portfolio (bo to marketingowy samobój). Zamiast tego poszukaj modelek, fotografa i przygotuj się do sesji.

 

Autor: Katarzyna Biernacka (iMedia Solutions)
„W sieci” pracuje od 2003 roku. Początkowo jako dziennikarz internetowy, potem z-ca redaktora naczelnego ogólnopolskiego serwisu, w końcu specjalista e-marketingu. Specjalizuje się przygotowywaniu strategii promocji dla małych firm w Internecie, zwłaszcza tych zakładanych przez kobiety. Aktualnie instruktor i specjalista ds.promocji w Akademii Fotografii Dziecięcej. Certyfikowany trener ECCC „Grafiki dla fotografów” oraz „e-Marketingu”.


Przeczytaj inne artykuły związane z tym tematem:
[related-posts-thumbnails]